Arkitekturspåret

Stålbyggnadsdagen fyller i höst 50 år. Det vill vi fira genom att ge extra utrymme för stålet i arkitekturen och välkomnar därför alla arkitekter att kostnadsfritt delta i ”arkitekturspåret”.

Arkitekturspåret erbjuder ett specialseminarium om cortenstål och deltagande i prisutdelningen av Stålbyggnadspriset där vi hyllar innovativ och hållbar arkitektur. Dessutom får du ta del av föreläsningen om ett av ingenjörskonstens mest ambitiösa projekt – Tjernobylreaktorns nya skal. Som final bjuder vi på Italienska stjärnarkitekten Massimiliano Fuskas som förevisar några av sina senaste och mest fantastiska projekt.

För dig som uppskattar allt från stor gestaltningsfrihet till små berikande detaljer!
Välkommen!

 

Cortenstål i arkitekturen

Ett specialseminarium om cortenstål med arkitekt Sami Rintala och materialexperter från SSAB.

Möt Sami Rintala, från norska arkitektbyrån Rintala Eggertsson. Rintala har en tydlig förkärlek till cortenstålet. Han har använt det till internationellt prisade broar, trädhotell och flera andra naturnära byggnader som passar väl in i hans vision om att så långt det är möjligt bevara den ursprungliga naturen.

 

FUKSAS tänjer på gränserna

Ta del av Massimiliano Fuksas tankar, processer och projekt.

Italienska arkitektbyrån Studio Fuksas, med kontor i Rom, Paris och Kinesiska Shenzhen, har förverkligat över 600 projekt över hela världen. Allt från flygplatser, kulturcentrum och museum till kontor och privathus. Byrån drivs av äkta paret Massimiliano och Doriana Fuksas vilka har mottagit en mängd internationella priser för sin arkitektur.

Fuksas arkitektur är gränslös och som inga andra lyckas de tänja, dra och utmana våra föreställningar om vad är arkitektur är och vad som är möjligt. De ser bortom och förbi och skapar nya former och strukturer. Det är poetiskt och högteknologiskt på samma gång.  Fuksas återkommer alltid till de klassiska materialen, där stålet spelar en viktig roll, och de förmår återupptäcka materialen om och om igen via nya former och detaljer.

Med hjälp av ett kosmopolitiskt team, utvecklar de sin design via research, utmaningar, snabba skisser och genom att helt enkelt ställa de rätta frågorna.

Möt Stjärnarkitekten Massimiliano Fuksas på Stålbyggnadsdagen och ta del hans tankar, processer och projekt.

Några av Fuksas mest uppseendeväckande byggnader:
New Rom EUR Convention hall, Rom

Byggnaden stod klar i oktober 2016 och hade då tagit 18 år att förverkliga. Det är den största byggnad som har uppförts i Rom på över 50 år. 37 000 ton stål skapar denna luftiga byggnad.

Shenzhen Bao’an International Airport
Hexagonformade ljusinsläpp har satt sin prägel på denna 1,5 km långa byggnad, vars kroppsform har inspirerats från havsdjupets Manta som stiger ur havet och förvandlar sig till en fågel som flyger mot skyn.

Rhike Park, Tbilisi
En unikt kulturkomplex för musik, teater och utställningar.  Byggnaden utgörs av två sammanlänkade stål- och glastuber med kurviga och flytande former, där den ena tillåts bli ett intagande periskop mot floden och staden.

 

Nytt stålskydd över läckande reaktorn i Tjernobyl

Ett av ingenjörskonstens mest ambitiösa projekt.

Världshistoriens värsta kärnkraftsolycka skedde i Tjernobyl den 26 april 1986. En olycka som blev mycket påtaglig för oss i Sverige. Sedan dess har rektorn legat under ett betonghölje, ett hastverk som utfördes direkt efter olyckan och som hela tiden riskerar att läcka radioaktivt strålning.

Tack vare ett internationellt mega-projekt är reaktorn i Tjernobyl sedan november 2016 täckt av ett säkert skal av rostfritt stål. 40 länder har betalat 1,6 miljader dollar och 10 000 medarbetare från världens alla hörn har samarbetet för att säkra oss för en lång tid framöver. Skyddet ska hålla i minst 100 år och klara temperaturskiftningar mellan -43 till + 45 grader.

Oscar Mac McNeil, Bechtel International, är så kallad Managing Director, Shelter Implementation Plan – Project Management Unit, Chernobyl Nuclear Power Plant. På Stålbyggnadsdagen delar med sig av hela resan, från idé till verklighet.

Det bågformade skalet är 275 meters brett och 108 meter högt och har kallats ett av ingenjörskonstens mest ambitiösa projekt.